2017-serien: Åpent brev til forbundet

Fredag 30.september ble det arrangert et møte i forbundets regi hvor alle klubbene med lag i Eliteserien og 1.divisjon 2016 var invitert. På agendaen stod organiseringen av våre to øverste divisjoner på seniornivå i 2017. En god del av bakgrunnsteppet var Lura Bulls sin varslede tur fra Eliteserie til 1.divisjon.

Møtet ga en struktur som det virker som om man var enige om, men fullstendig enighet var det tydeligvis ikke. Vi har fått tilsendt et åpent brev til forbundet fra Christian Detjen, som mange kjenner som sportslig leder og ildsjel hos Åsane Seahawks, som har klare bekymringer rundt den nye strukturen opp mot sin egen klubbs situasjon. Brevet gjengis uredigert og i sin helhet her:

apent-brev-til-forbundet-fra-asane-seahawks-20161002

NB! Åsane Seahawks presiserer at brevet står for Christian Detjens regning, og ikke er å anse som kommunikasjon fra klubbens side.

Norges Amerikanske Idretters Forbund, NAIF, har fått anledning til å gi et tilsvar til dette brevet, og det finner du her:

svar-pa-apent-brev-fra-naif-afn-20161003

5 kommentarer

• Christian Detjen

«Etter avstemmingen protesterte ingen av lagnene på utfallet»
    Det er sant, eg har protestert før avstemmigen og sa vel helt klart at vi mener at vi ikke er klar for å spiller Elite.

• Så forbundets løsning på at flere lag mener kravene til deltagelse i eliteserien er for høye, er altså å tvinge lag inn i eliteserien?!?… og på hvilket vis er det legitimt at 7 lag, hvorav tre overhodet ikke berøres av denne avgjørelsen, skal bestemme hvorvidt lag, som selv formener å ikke være klar for oppgaven, likevel skal måtte tvinges opp?!? Åpenbart er Olavs Menn eneste klubb som ikke er med i dette oppsettet som utviser et snev av integritet, mens forbundet og de øvrige lagene, foruten Seahawks og Domers, her bidrar til det absolutt eksakt motsatte av intensjonen, nemlig å gjøre amerikansk fotball i Norge enda mer ustabilt og med et nivåforskjell i seriespill som vil vise vår idrett som enda mer useriøs…om mulig!!!

Det har vært en og annen revolusjon innen amerikansk fotball her i landet, opp gjennom årene, denne siste skammelige avgjørelsen skriker formelig om at tiden er overmoden for en ny!!

PS: Senest i seniorsesongen fikk Åsane Seahawks beskjed om at dersom vi ikke mente vi var «skikket» til å delta i sluttspillet mot lagene i eliteserien (i det tilfellet kvartfinale mot Lura), så var det klubben sitt eget ansvar å vurdere og ivareta utøvernes sikkerhet og således eventuelt trekke oss fra kvartfinalen… nå valgte klubben likevel å gjennomføre denne kampen, til tross for at kampreglement forfordelte Lura (med hensyn til «proffer», bl.a.). Nå er forbundet plutselig tilsynelatende mer opptatt av hvordan de selv vil fremstå utad, som forvaltere av vår idrett, og da er dette ansvaret som vi selv hadde for noen måneder siden, plutselig ikke så viktig lenger og dermed tatt fra oss?!? Forbundet viser her, igjen, sin suverene inkompetanse og gjør det tydelig for alle at de overhodet ikke har hverken klubbene eller idretten selv i sin interesse, men at det absolutt viktigste er hvordan de selv «tar seg ut» utover vår idretts miljø her i Norge… skammelig!!

På vegne av meg selv,
    JonB

• Lenkevarsling: Hva skjedde egentlig på forbundets møte med toppklubbene? – Amerikansk Fotball

• Lenkevarsling: NTNUI Nidaros Domers trekker seg fra Eliteserien! – Amerikansk Fotball