Dommerspalten 25. juni 2015

Tjuvstart og offside. Kjenner man til amerikansk fotball har man nok en følelse av hva som er tjuvstart (på offense) og hva som er offside (på defense). Men hva hvis spillere på begge lag beveger seg? Det skal vi se litt mer på denne gang, og utgangspunktet er forrige ukes regelquiz.

Undertegnede har flere temaer å skrive om framover, men det er fullt mulig for lesere å komme med forslag til tema i kommentarfeltet, for eksempel med utgangspunkt i situasjoner man selv har sett.

 

MaxEmanuelson_AX_0392

Foto: Max Emanuelson

Forrige ukes regelquiz

Spørsmålene finner man her.

Den røde tråden i spørsmålene forrige gang var situasjoner før snappen hvor det er spillere på begge lag som beveger seg. Når det skjer er det viktig å ha kontroll på hvem som gjorde hva og hvor. Derfor vil man alltid se at dommerne i disse situasjonene snakker sammen først. Men før vi går videre på svarene kan vi se på hva reglene sier. (Går ikke gjennom reglene steg for steg da det er ganske mye, men presenterer overordnede regler for det.) La oss også ta med de situasjonene hvor bare spillere på ett lag beveger seg. Da får vi 3 tilfeller å se på:

Tilfelle 1: En hvilken som helst spiller på det angripende laget gjør en brå bevegelse.
Klassisk tjuvstart («false start»). En eller flere dommere kaster flagget sitt og blåser av før spillet kan starte. Straffen er 5 yards.

Tilfelle 2: Kun spillere på det defensive laget som beveger seg. De defensive spillerne har lov til å bevege seg før snappen. For at det skal bli et regelbrudd av det (offside) må følgende skje:

  • En defensiv spiller må være i den nøytrale sonen ved snappen. Da flagges det, men spillet fortsetter. Merk: Kommer han seg tilbake fra den nøytrale sonen før snappen er det ikke offside (unntak tilfelle 3 nedenfor).
  • En defensiv spiller kommer så langt over at han berører en spiller på det angripende laget. Da flagges det og blåses av med en gang.
  • En defensiv spiller (gjerne en defensiv end) kommer så langt at han er forbi den nøytrale sonen. Da flagges det og blåses av med en gang.Alle offsider er 5 yards straff.

Tilfelle 3: Spillere på begge lag beveger seg. Da flagges det og blåses av med en gang. Så må man begynne å nøste opp:

  • Hvis den defensive spilleren ikke var inne i den nøytrale sonen blir det tjuvstart, selv om det var den defensive spilleren som beveget seg først.
  • Hvis den angripende spilleren reagerer på en defensiv spiller som kom inn i den nøytrale sonen må man skille mellom følgende:
    • Hvis den defensive spilleren entret den nøytrale sonen rett ovenfor en offensiv linjemann har denne offensive linjemannen og den nærmeste på hver side av ham lov til å reagere umiddelbart (forsvare seg).
      Eksempel: B98 kommer inn i den nøytrale sonen rett foran høyre guard. Høyre tackle reiser seg opp. Offside på den defensive spilleren.
      Om venstre guard hadde reist seg hadde det blitt tjuvstart.
    • Hvis den defensive spilleren entret den nøytrale sonen mellom to offensive linjemenn har disse to offensive linjemennene lov til å reagere umiddelbart (forsvare seg).
      Eksempel: B98 kommer inn i den nøytrale sonen mellom centeren og høyre guard. Høyre tackle reiser seg opp. Tjuvstart på høyre tackle.

Merknad:

  • Om den offensive linjemannen ikke reagerer umiddelbart blir det tjuvstart. Altså kan man ikke prøve å framtvinge en offside etter å tenkt seg litt om.
  • Som forklart er det kun de nærmeste linjemennene som kan reagere. Om en back reagerer blir det tjuvstart.

Så til svarene på spørsmålene:

Quiz 1: Rett svar er alternativ B. Offside.

Quiz 2: Rett svar er alternativ A. Tjuvstart.

Quiz 3: Rett svar er alternativ A. Tjuvstart.

 

MaxEmanuelson_J9R1395

Foto: Max Emanuelson

Ukens regelquiz

Quiz 1

Receiver A88 hopper opp og får kontroll på framoverpasningen i lufta. Han lander så på ryggen midt på banen og han mister kontrollen på ballen som spretter opp. Han rekker å ta ballen igjen før den havner i bakken.

A: Mottak.

B: Ufullstendig pasning. («Incomplete»).

Quiz 2

Receiver A88 hopper opp og får kontroll på framoverpasningen i lufta. Han lander så på ryggen inne på banen like ved sidelinja og han mister kontrollen på ballen som spretter opp. A88 sklir og han er i kontakt med sidelinja når han tar ballen igjen før den havner i bakken.

A: Mottak.

B: Ufullstendig pasning. («Incomplete»).

Quiz 3

Receiver A88 hopper opp og får kontroll på framoverpasningen i lufta ved sidelinja. Samtidig som han får den ene skotuppen på bakken like innenfor sidelinja får han en kraftig dytt av B40. A88 faller så i bakken utenfor bakken med kontroll på ballen. Ballen berører bakken uten at A88 mister kontrollen. Når A88 stopper har han fortsatt kontroll på ballen.

A: Mottak.

B: Ufullstendig pasning. («Incomplete»).

Quiz 4

Receiver A88 hopper opp og får kontroll på framoverpasningen i lufta ved sidelinja. Samtidig som han får den ene skotuppen på bakken like innenfor sidelinja får han en kraftig dytt av B40. A88 faller så i bakken utenfor bakken med kontroll på ballen. Mens han sklir mister han kontroll på ballen, men han rekker å få kontroll igjen uten at ballen var i bakken.

A: Mottak.

B: Ufullstendig pasning. («Incomplete»).

Én kommentar

Legg inn en kommentar