Dommerspalten 7. april 2016

Intentional grounding/forsettlig bortkasting. Forrige ukes spalte inviterte dere til å avgjøre om det var regelbrudd for dette eller ikke i noen situasjoner. Denne gang går vi gjennom regelen og analyserer spillene.

Forrige ukes spalte med spillsituasjonene finnes her.

Hva sier regelen (IFAF 7-3-2-h)?

En framoverpasning er ulovlig hvis:
Den som kaster pasningen, for å spare yards, kaster ballen framover inn i et område hvor det ikke finnes en berettiget Lag A-mottaker.
Unntak: Hvis den som kaster framoverpasningen er eller har vært utenfor takleboksen kan han kaste ballen slik at den krysser eller lander forbi den nøytrale sonen eller den utvidete nøytrale sonen, eller ville ha krysset den nøytrale sonen hadde den vært uberørt av Lag B. Dette gjelder kun for den spilleren som kontrollerer snappen eller bakoverpasningen fra snappen.

Viktige punkter:

  • «for å spare yards» indikerer at QBen er i ferd med å bli eller forsøkt taklet bak den nøytrale sonen.
    • En QB som ikke er i fare for å bli taklet kan kaste bort ballen så mye han vil.
  • Er det en berettiget mottaker i nærheten er pasningen lovlig. Det er ikke et krav om at den mottakeren skal ha en mulighet til å ta ballen, og det er heller ikke et krav om at mottakeren i det hele tatt vet at det er en pasning som kommer.
    • QBen kan dermed lovlig kaste ballen i bakken bak ryggen på en intetanende mottaker, for eksempel en running back som står og pass-blokkerer.
  • Det er ikke et krav at ballen faktisk må lande i bakken, for eksempel kan det være et regelbrudd på en pasningbryting hvis det ikke er en Lag A-mottaker i nærheten.
  • Unntaket er det velkjente(?); QBen kommer seg utenfor takleboksen og lemper ballen utover sidelinjen. Kravet er at ballen lander, eller ville ha landet, forbi den nøytrale sonen, inkludert en tenkt forlengelse av den utenfor sidelinjen.
  • Straffen er tap av forsøk fra regelbruddpunktet, det vil si man behandler situasjonen som en sack, og Lag A får ballen der den ble kastet fra.

Hva dommere ser etter:

Å avgjøre om det er et regelbrudd eller ikke krever at to dommere, og noen ganger 3, kommuniserer med hverandre etter spillet. Det er ikke mulig for bare én dommer å vurdere dette. Dermed vil alltid et flagg for et eventuelt regelbrudd ikke komme umiddelbart, men gjerne mange sekunder etter at spillet er over.

  • Det er Hoveddommeren som har QB som ansvar, og vurderer dermed om QBen er under press eller ikke. Han vurderer også om QBen har vært utenfor takleboksen eller ikke.
  • Minst én dommer vil kommunisere inn til Hoveddommeren om:
    • Det var en berettiget pasningmottaker i området pasningen gikk til eller ikke. Var det det, er det ikke et regelbrudd.
    • Om det ikke var en berettiget pasningmottaker i nærheten så kommuniseres det om pasningen krysset den nøytrale sonen eller ikke.
  • Hoveddommeren syr så sammen informasjonen og avgjør om det var regelbrudd eller ikke, og er den som til slutt eventuelt kaster flagget.
  • Som nevnt, flere dommere kan gi informasjon. For eksempel kan Umpire hjelpe til med om QBen var utenfor takleboksen eller ikke.

En hoveddommer som viser tegnet for forsettlig bortkasting.

Spillsituasjonene

Quiz 1: Regelbrudd for forsettlig bortkasting.
QBen som beveger seg lite sidelengs vil helt klart da ikke komme seg utenfor takleboksen. Pasningen kastes når han er truet. Dermed må det være en lovlig mottaker i nærheten. Det er det ikke.
Siden regelbruddet er i målsonen blir resultatet av straffen (hvis straffen aksepteres) en safety.
Denne situasjonen er tilnærmet identisk med Tom Brady i Super Bowl 2012.

Quiz 2: Ikke regelbrudd for forsettlig bortkasting.
QBen beveger seg sidelengs og kommer utenfor takleboksen. Da holder det at han kaster ballen slik at den lander forbi den nøytrale sonen, på eller utenfor banen. Om en mottaker er i nærheten er da ikke viktig.
Merk: Om QBen hadde beveget seg så langt tilbake at han var tilbake i takleboksen før han kastet så hadde det fortsatt ikke vært et regelbrudd. Det holder at han har vært utenfor en eller annen gang. (Per definisjon så forsvinner takleboksen med en gang ballen har vært utenfor den.)

Quiz 3: Regelbrudd for forsettlig bortkasting.
QBen kommer seg ikke ut av takleboksen. Pasningen kastes når han er truet. Dermed må det være en lovlig mottaker i nærheten. Det er det ikke.

Quiz 4: Regelbrudd for forsettlig bortkasting.
QBen kommer seg ikke ut av takleboksen. Pasningen kastes når han er truet. Dermed må det være en lovlig mottaker i nærheten. Det er det ikke.

Quiz 5: Ikke regelbrudd for forsettlig bortkasting.
Siden QBen ikke er under press, altså ikke i fare for å bli taklet for tap av yards, trår ikke regelen om forsettlig bortkasting inn. En QB har lov til å bruke opp et forsøk ved å kaste ballen hvor han vil så lenge han ikke er under press.

 

Avsluttende punkter:

  • Om QBen blir kontaktet av en forsvarspiller etter at han har begynt å kaste ballen, men før ballen har forlatt hånda, blir det aldri regelbrudd for forsettlig bortkasting uansett hvor ballen lander. Dette skyldes at det er umulig å vite hvor ballen ville ha landet uten kontakten. I disse situasjonene er det også alltid en framoverpasning selv om ballen lander bakover.
  • Om QBen begynner å kaste ballen etter at han har blitt kontaktet av en forsvarspiller, for eksempel mens han holder på å falle på grunn av taklingen, er QBen fullt ansvarlig for ballens bane og kan bli straffet for forsettlig bortkasting.

Legg inn en kommentar