Dommerspalten 30. juni 2016

Vårsesongens siste kamp står for døren, og for mange spillere og trenere og sikkert publikum er dette årets norske høydepunkt. Det samme gjelder for dommerne.

Å få lov til å dømme NM-finalen for seniorer er sesongens mål for mange av eliteseriedommerne. Å få den oppløftende e-posten fra Dommer- og Regelutvalget om at man er tatt ut er en god følelse, og en bekreftelse på at man har hatt en god sesong.

Årets dommercrew er:

Hoveddommer: Einar Bolstad
Umpire: Stefan Oud
Linjemann: Eivind Høiseth-Gilje
Linjedommer: Gunnar Flaarud
Sidedommer: Kenneth Johansen
Feltdommer: Bård Beylich
Bakdommer: Gaute Tesli

Lurer du på noe om dommerposisjonene? Du kan lese mer om dette i en tidligere spalte her.

Som forberedelse til kampen vil disse nå blant annet se mye kampfilm fra tidligere kamper i sesongen, og ofte gjennomføre en regelquiz. Under bildet vil du finne et par spørsmål som du også kan prøve deg på.

Så hvilke kriterier er lagt til grunn for å bli tatt ut til finalen?
Selvsagt vil videoevalueringen telle i stor grad, men også andre faktorer kan spille inn. For eksempel er det en fast føring at hoveddommeren ikke skal tilhøre noen av lagene, noe som gjelder for alle kamper. Noen vil kanskje også legge merke til at en av Norges mest meritterte dommere, Øyvind Løken, ikke står på lista. Kanskje ville han ha gjort det hvis han hadde vært tilgjengelig, men hvorfor er han ikke det?
Øyvind Løken er akkurat nå i Kina og dømmer i IFAF U19-VM. Vil han få dømme finalen der? Vi håper, og tror, at han er en sterk kandidat til finalen 10. juli!

Dommercrewet fra kvartfinalen mellom Åsane Seahawks og Lura Bulls.

Quiz 1

Lag A 3&15 på B-40. QBen kaster en framoverpasning. Defensive end B66 er på vei gjennom og rekker opp hånda for å prøve å stoppe ballen. Ballen sneier hånda hans, men fortsetter likevel nedover banen. På B-35 hopper A88 opp og prøver å ta ballen, men før ballen kommer dit får han en kraftig dytt av en forsvarspiller. Ballen lander etter hvert i bakken da ingen får tak i den.

A: Pasningsinterferens av det forsvarende laget. A 1&10 på B-35.

B: Ingen regelbrudd. A 4&15 på B-40.

Quiz 2

Lag A 4&M på B-7. De prøver å sparke et field goal, men sparket blir blokkert av en defensiv linjemann som hoppet opp. Ballen traff hånda, og får så en ny og høy bue. Ballen spretter i bakken på B-2 og får en ny høy bue. A44 som raskt oppfattet at sparket ble blokkert har kommet seg til ballen. Han tar den før den lander i bakken igjen, og da er både han og ballen i målsonen.

A: Touchdown til Lag A. Siden en B-spiller har berørt ballen er den fri og kan gjenerobres av hvem som helst.

B: B 1&10 fra B-20. Field goal-forsøket er mislykket, og A44 hadde ikke lov til å gjenerobre ballen.

Legg inn en kommentar