Dommerspalten 28. mai 2015

MaxEmanuelson_J9R7053

Vår nye skribent: Tommy Thordarson! Foto: Max Emanuelson

Amerikansk fotball består av mange regler. Noen av dem kommer sjelden til anvendelse, men når de gjør det har de potensielt stor innvirkning på kampen. I dag skal vi se på en slik regel. Den kalles blant dommerne gjerne for «fourth down fumble rule». (På norsk kalles en «fumble» for en fommel.) Som kallenavnet tilsier er det en regel som da gjelder på fjerde forsøk, men den finnes også på ekstrapoengforsøk (PAT).

Ekstrapoengforsøk

Med forrige helgs avslutning på Eliteseriekampen på Bøn stadion mellom Eidsvoll 1814’s og Lura Bulls i tankene ser vi først på hva regelen sier på et ekstrapoengforsøk:

  • Et ekstrapoengforsøk er over når: Før et skifte av ballbesittelse, en Lag A-spiller fomler ballen og ballen blir tatt eller gjenerobret av en hvilken som helst annen Lag A-spiller enn den som fomlet. Det er ingen Lag A-skåring. (IFAF R-8-3-2-d-5) (Min utheving.)

Merknader:

  • Med Lag A menes det laget som starter spillet, enten ved en snapp eller et avspark. Det andre laget er Lag B. Regelen gjelder ikke for Lag B.
  • Med IFAF R-8-3-2-d-5 menes en henvisning til IFAFs regelbok regel 8, seksjon 3, artikkel 2, punkt d, underpunkt 5.
  • Med før et skifte av ballbesittelse menes det før en eventuell turnover. Ergo gjelder ikke regelen hvis det har vært en eller flere turnovers på spillet.
  • Hva er egentlig en fommel? En fommel er når en spiller mister besittelse av ballen på en annen måte enn å kaste den, sparke den, eller en vellykket overlevering («hand-off»). (IFAF R-2-11-1)
Situasjon fra Eliteseriekampen:

Etter 4. periode var stillingen 20-20. Lura Bulls skårer en Touchdown med et påfølgende ekstrapoengforsøk for 1 poeng på sin første serie, og skåren er 20-27. Får Eidsvoll mindre enn 7 poeng på sin serie er kampen over med seier til Lura Bulls. Får Eidsvoll 7 poeng på sin serie går man over til andre ekstraperiode. Får Eidsvoll 8 poeng på sin serie vinner de.

Eidsvoll skårer en Touchdown. Stillingen blir 26-27. De velger å gå for 2 poeng på ekstrapoengforsøket.

Ballbærer A41 får ballen på en sweep til venstre. A41 fomler ballen mens ballen er på 1-yard-linja. Den løse ballen spretter inn i målsonen hvor A88 legger seg på den.

Resultat: Ingen skåring.

Begrunnelse: Ballen er gjenerobret av en annen Lag A-spiller (A88) enn han som fomlet (A41) (og det har ikke vært en dobbel turnover).

Kampen er over med seier til Lura Bulls 26-27.

Videoklipp av spillet:

Hva så på fjerde forsøk?

Hovedregelen (1.-2.-3. forsøk) er at en ball som er fomlet kan plukkes opp av alle og springes med videre (IFAF R-7-2-2-a). Men det finnes altså unntak, og her er hva regelen sier:

  • På fjerde forsøk, før et ballbesittelsesbytte, når en Lag A-fommel er tatt eller gjenerobret av en annen Lag A-spiller enn han som fomlet, er ballen død. Hvis mottaket eller gjenerobringen er forbi fommelpunktet returneres ballen til fommelpunktet. Hvis mottaket eller gjenerobringen er bak fommelpunktet forblir ballen på punktet for mottak eller gjenerobring. (IFAF R-7-2-2-a-Unntak 2)

Merknader:

  • Noen ganger trenger man i reglene å skille mellom før en ball har vært i bakken og etter at den har vært i bakken. Før den har vært i bakken betegnes med tatt/et mottak (caught/a catch) og etter at den har vært i bakken betegnes med gjenerobre/en gjenerobring (recover/a recovery). For denne regelen er det ingen forskjell, men betegnelsene må brukes for å beskrive begge situasjonene.
  • I reglene er det ikke noe som heter sideveis (lateral) selv om man kan få inntrykk av det fra kommentatorer på TV. Noe som er sideveis (pasning/fommel) er per definisjon bakover. En «lateral» pasning som havner i bakken er derfor en fri ball og ikke en ufullstendig pasning.
  • «Filosofien» i regelen er at Lag A ikke kan tjene på en fommel, altså får de ballen på det dårligste punktet.

For å illustrere regelen går vi på noen spilleksempler. For den som er ukjent med skrivemåten anbefaler jeg at man først leser over forklaringen av betegnelsene nedenfor.

Spilleksempel 1:

A 4&3 @ A-37. A20 fomler ballen på A-39. Den løse ballen gjenerobres på A-41 av A25.

Resultat: B 1&10 @ A-39.

Begrunnelse: Siden ballen gjenerobres av A25 er spillet dødt med en gang, og siden ballen blir gjenerobret foran fommelpunktet skal ballen tilbake til  A-39. Dermed har ikke Lag A klart å få 4 nye forsøk etter at 4. forsøk er over, og ballen går over til Lag B. Hvis det var A20 som hadde fått tak i ballen igjen hadde Lag A fått 4 nye forsøk.

Spilleksempel 2:

Det er sent i kampen og Lag A ligger under med 4 poeng.

A 4&8 @ A-3. Etter snappen trekker QB A17 seg inn i sin egen målsone. Han forsøker en overlevering av ballen til A20. A20 klarer ikke å få kontroll på ballen og den ramler i bakken. A20 klarer deretter å få tak i ballen og springer til A-15.

Resultat: Safety, 2 poeng til Lag B. Spillet skulle også ha vært blåst dødt idet A20 fikk kontroll på ballen.

Begrunnelse: En mislykket overlevering er en fommel. Den personen som fomler er den personen som hadde kontroll på ballen sist, altså Quarterbacken. Spillet blir da automatisk dødt med en gang A20 får kontroll på ballen. Det spiller ingen rolle hvor A20 får tak i ballen: Er det bak fommelpunktet er ballen fortsatt i målsonen, og er det foran skal ballen tilbake til fommelpunktet som er i målsonen.

Spilleksempel 3:

A 4&2 @ B-15. QB A17 får snappen og kaster en bakoverpasning til A20, men pasningen er dårlig og den havner i bakken. A20 får så omsider tak i ballen og løper inn i målsonen.

Resultat: Touchdown, 6 poeng til Lag A.

Begrunnelse: En bakoverpasning er ikke en fommel, og det finnes ikke en tilsvarende regel for bakoverpasninger. Ballen er fri og hvem som helst kan plukke den opp og løpe med den.

Spilleksempel 4:

En snapp blir en bakoverpasning når ballen forlater hånden til snapperen. Så klarer ikke Quarterbacken å få kontroll på snappen kan alle ta ballen og løpe med den.

Forklaring av betegnelser:
  • Lag A: Det laget som starter spillet, enten ved en snapp eller et avspark. De beholder denne betegnelsen til neste spill starter, selv om ballen skifter lag. Lag B er det andre laget.
  • Det angripende lag: Det laget som til enhver til har ballkontroll, eller som sist hadde ballkontroll av en løs ball (kastet/passet/fomlet). Det forsvarende laget er det andre laget. Disse betegnelsen kan skifte under spillet.
  • Spillere betegnes som A23, A65, B44 osv. (Uten bindestrek mellom lag og nummer.)
  • Yardlinjer betegnes som A-35, B-20 osv. (Med bindestrek mellom lag og nummer.)
  • A 2&7 @ B-35: Lag As andre forsøk, 7 yards å gå fra Lag Bs 35-yardlinje. A 3&M: Her står M for mållinja.
  • B 1&10 @ B-15. Lag Bs første forsøk, 10 yards å gå fra Lag Bs 15-yardlinje. Her har det vært en turnover. Når det er klart for Lag B å snappe blir de automatisk Lag A.

 

Mer:
  • Historien bak regelen: Hvorfor har en så spesifikk regel kommet inn? Noen regler kommer inn etter situasjoner som har skjedd i kamp. Denne kom inn i både NFL og NCAA etter «the Holy Roller».
  • Selv om det er kanskje ikke ses på TV så er det tildels stor forskjell på mange regler mellom NCAA (som våre IFAF-regler er baserte på) og NFL. Det er også forskjell for denne regelen. I tillegg til det som er nevnt i denne artikkelen har også NFL samme regel for en fommel etter 2-minutters-varselet i en omgang, og da gjelder den på alle forsøk for begge lag.
  • Den som har sett på hva dommere gjør på banen har kanskje lagt merke til følgende: Minst én dommer kaster en bønnepose på den yardlinja en ball fomles fra. Denne brukes da som referanse på hvor fommelen skjedde. I tillegg vil man oppdage at på 4. forsøk og ekstrapoengforsøk vil mange dommere før spillet starter gjøre et dommertegn hvor de ruller armene rundt hverandre. Dette for å minne seg på nettopp denne regelen.

 

MaxEmanuelson_J9R9560

Foto: Bjørn Tore Manuel Emanuelson

Ukens regelquiz.

Til hvert spørsmål vil man få presentert flere alternativer på hva neste spill skal være. Løsning vil komme neste gang.

Quiz 1:

A 4&2 @ B-19. A22 fomler ballen på B-18. A23 tar ballen før den ramler i bakken på B-17 og avanserer til B-15 der han blir taklet.

A: A 1&10 @ B-17.

B: A 1&10 @ B-15.

C: A 4&1 @ B-18.

D: B 1&10 @ B-18.

 

Quiz 2:

A 2&7 @ A-40. A21 fomler ballen på A-45. B44 får tak i ballen på A-46 og avanserer til A-35 før han fomler. A23 legger seg på ballen på A-35.

A: A 3&12 @ A-35.

B: B 1&10 @ A-46.

C: A 1&10 @ A-35.

D: B 1&10 @ A-35.

 

Quiz 3:

A 4&10 @ B-40. Lag A punter. B12 prøver å ta imot ballen på sin egen 5-yardlinje, men klarer det ikke fordi ballen spretter på skulderen hans. Ballen spretter så videre inn i målsonen. Der rekker B12 å legge seg på ballen rett før A23 kommer.

A: Touchback. B 1&10 @ B-20.

B: Safety. 2 poeng til Lag A. B må ta avspark fra B-20.

C: B 1&10 @ B-5.

 

 

6 kommentarer

Legg inn en kommentar