Dommerspalten 28. januar 2016

Forrige uke ble de nye reglene presenterte. Denne gang er det quiz med utgangspunkt i situasjoner som (dessverre) noen ganger kan oppstå, og som kan ha annet utfall i år med de nye reglene enn i fjor.

Om man trenger litt hjelp så kan forrige ukes spalte være til hjelp. Den finner du her.

Quiz 1

Etter en interception prøver Lag B å løpe lengst mulig tilbake. Guard A65 setter kursen for å takle ballbæreren. B44 som er skjult for A65 har tenkt å blokke ham. Like før han setter inn blokken kommer han seg på skrå foran en intetanende A65. Blokken er en kraftfull blokk hvor første kontakten er skulder mot bryst. På grunn av at B44 skyter oppover med kroppen for å blokke med stor kraft glir hans hjelm oppover og hjelmgitteret hans treffer hjelmen til A65.

A: Regelbrudd for targeting. Siden det er en blindsoneblokk er det automatisk targeting. B44 utvises.

B: Regelbrudd for targeting. Siden det er en blindsoneblokk og en kraftfull treff mot A65s hjelm er det targeting. B44 utvises.

C: Ingen regelbrudd. Det er ikke en blindsoneblokk fordi B44 klarte å komme seg foran A65. Dermed er A65 ikke en forsvarsløs spiller.

Quiz 2

Lag A punter. B35 står i sin egen målsone og tar i mot punten. B35 står etter mottaket stille med ballen og gir ikke inntrykk av at han skal løpe med den, men han setter seg ikke på kne. Spillerne fra puntelaget som kommer løpende nedover ser dette og slakker av farten og begynner å setter retning mot sin egen sidelinje. Da setter plutselig B35 opp farten og rekker å løpe med ballen til B-30 før han blir taklet.

A: En dommer skulle ha blåst av spillet og erklært spillet dødt når B35 sto i ro uten å gi tegn til å løpe. Resultatet av spillet er en touchback.

B: Siden B35 verken tok et kne, eller simulerte et kne i bakken, er ikke spillet dødt. Lovlig spill. Sparkelaget burde ikke ha latt seg lure. Lag Bs ball, 1. og 10 på B-30.

Quiz 3

Lag B skårer en touchdown etter en interception med påfølgende løp. Under løpet, men før skåringen, er den jublende Lag B-treneren nesten ved sidelinja. Dette har ikke vært et problem tidligere i kampen. En dommer som løper etter spillet ser ham og må løpe rundt ham for å følge spillet.

A: Usportslig oppførsel av Lag B. Dette er et regelbrudd som straffes som om det skjedde mens spillet var dødt. Derfor gjelder skåringen. Straffen på 15 yards kan måles ut enten på ekstrapoengforsøket eller på det påfølgende avsparket.

B: Usportslig oppførsel av Lag B. Skåringen gjelder ikke, og 15 yards måles ut. Lag B får ballen, 1. og 10.

C: Siden det ikke var kontakt mellom dommeren og treneren, og fordi dette var første gang i kampen, vil det bli en sidelinjeadvarsel, men ikke noe yardstraff. Skåringen står, og neste spill er ekstrapoengforsøket.

Quiz 4

Etter en fommel kaster mange spillere seg over den sprettende ballen, og det dannes en klynge («pile»). Dommerne blåser spillet dødt. A34, som var den siste som kom inn i klynga rett før spillet var dødt, blir tatt tak i og dratt av klynga av B50.

A: Personlig regelbrudd. 15 yards straff. (Hvis en Lag B-spiller har ballen får de ballen.)

B: Usportslig oppførsel. 15 yards straff. (Hvis en Lag B-spiller har ballen får de ballen.)

C: Usportslig oppførsel. 15 yards straff. Lag As ball 1. og 10 uavhengig av hvem som har ballen i klynga.

Svarene kommer neste gang.

Forslag til temaer å ta opp i framtidig spalter mottas med takk. De kan enten legges igjen i kommentarfeltet, eller sendes til undertegnede på dommer84@gmail.com.

Én kommentar

Legg inn en kommentar