Dommerspalten 24. november 2016

En taktikk som noen ganger brukes av lag som skårer, men som fortsatt ligger under, er at avsparket blir et såkalt onside-spark. Forrige ukes spalte hadde med et video-klipp av et dårlig utført onside-spark fra NFL nylig. I dag ser vi nærmere på regler som er viktige å tenke over for slike spark, og ser på hva resultatet av spillet på videoen blir.

Forrige ukes spalte hadde også med to «What’s your call?»-spørsmål. En god del har stemt, og bra er det. De to situasjonene gås ikke gjennom denne gang, men neste gang. Har du ikke allerede stemt på et av alternativene så gjerne gjør det nå.

Onside-spark/Avspark

Når et lag som ligger under skårer, men fortsatt ligger under, og det er lite tid igjen av kamp, prøves det gjerne et onside-spark. Et kort spark hvor formålet er å få ballen tilbake etter å ha tatt avsparket.

Et onside-spark er i bunn og grunn et kort avspark, og reglene som gjelder er de som gjelder på generelle avspark. De viktigste reglene er følgende:

  • Det sparkende laget sparker fra sin egen 35-yard-linje. (De kan velge å sparke fra hvor de vil mellom hash-merkene.)
  • Alle spillerne på det sparkende laget unntatt sparkeren må være oppstilt innenfor 5 yards fra den yardlinja ballen ligger på (35).
  • Ingen spillere på det sparkende laget, unntatt sparkeren og  en eventuell holder, har lov til å være forbi yardlinja det sparkes fra før ballen er sparket. (Offside hvis det skjer).
  • Når det sparkes må det være minst 4 spillere på hver sin side av sparkeren.
  • Når det sparkes må alle spillere på det mottakende laget være minst 10 yards fra den yardlinja ballen ligger på. (Offside hvis ikke.)
  • Det er et regelbrudd hvis ballen sparkes ut av banen mellom mållinjene uten at den er berørt av en spiller på det mottakende laget.
  • Sparkeren har ikke lov til å bli blokket enten før han har beveget seg 5 yards nedover banen eller ballen har berørt en spiller, en dommer eller bakken.
  • En spiller på det mottakende laget har rett til en uhindret mulighet til å ta imot sparket. Hvis han ikke får det er det sparkemottaksinterferens. På lange avspark forsvinner denne regelen så snart ballen har berørt bakken, men på et onside-spark forsvinner ikke regelen hvis ballen sparkes rett i bakken fra tee-en slik at den får en bue.
  • En spiller på det sparkende laget har ikke lov til å blokke en motspiller før han har lov til å berøre ballen.

Det er svært viktig å ha klart for seg når en spiller på det sparkende laget har lov til å berøre ballen etter at den er sparket, noe også det siste punktet ovenfor indikerer. Reglene for det kommer etter bildet.

img_4142-dommer-foto-jm-henriksen

En konsentrert dommer i aksjon. Foto: Jarle Magnus Henriksen.

En spiller på det sparkende laget har lov til å berøre ballen etter sparket hvis:

  • Enten ballen har berørt en spiller på det mottakende laget.
  • Eller ballen går minst 10 yards nedover banen og forblir minst 10 yards nedover. (Altså om ballen i lufta passerer 10 yards, men blåser tilbake, så kan de ikke berøre ballen.)
  • Eller ballen berører en spiller, bakken eller en dommer etter at ballen har gått minst 10 yards.

Om en spiller på det sparkende laget berører ballen før de har lov til det er det en forseelse og ikke et regelbrudd. Ingen yardstraff, men etter at spillet er over kan det mottakende laget velge å få ballen der den ulovlige berøringen skjedde.

Sparket fra forrige ukes video er fra 35-yardlinja. Det første som skjer er at det er en ulovlig berøring rett etterpå fordi ballen spretter inn i leggen til sparkeren. Det skjer på 35,5-yardlinja. Deretter sparker han den løse ballen fra 35-yardlinja. Dette er både et regelbrudd og en ulovlig berøring. Deretter blir ballen gjenerobret av en sparkespiller, dog er denne gjenerobringen lovlig da ballen har gått mer enn 10 yards.
Dermed er det egentlig et lett valg for det mottakende laget. De kan velge å få ballen på et punkt med ulovlig berøring, og velger da det som gir best punkt for dem, altså 35-yardlinja.

Her er et onside-spark som er meget vellykket:

Ingen spillere er oppstilt mer enn 5 yards lenger bak, det er minst 4 spillere på hver side av sparkeren, det er ingen offside (selv om det er svært nære på en av dem), ballen spretter i bakken flere ganger, og den går minst 10 yards før spilleren på sparkelaget berører ballen. En lovlig gjenerobring, og de får ballen, 1&10.

Enda et onside-spark som er meget vellykket:

Her er ikke ballen i bakken i det hele tatt og det betyr at regelen om sparkemottaksinterferens fortsatt er gjeldende, men siden det ikke er en mottakende spiller i posisjon til å ta imot ballen er mottaket til sparkespilleren lovlig.
Derimot sier reglene at om sparkelaget får tak i sitt eget spark kan de ikke løpe med ballen etterpå. Derfor er spillet dødt der sparket ble mottatt, noe som ser ut til å være på 49-yardlinja.

Legg inn en kommentar