Dommerspalten 23. juli 2015

MaxEmanuelson_J9R7053

Foto: Max Emanuelson

Denne gang består spalten kun av noen spillspørsmål (quiz). Spørsmålene fokuserer på et par regler, og danner grunnlaget for neste ukes spalte hvor vi da skal gå i dybden på dem.

Quiz 1

A 1&10 @ B-40. Full back A33 får ballen og løper opp i midten. En klynge av spillere oppstår og tail back-en springer inn i ryggen på A33 på Bs 38-yardlinje og får dyttet ham 2 ekstra yards nedover banen.

A: A 1&13 @ B-43. Regelbrudd for ulovlig hjelp til ballbæreren, 5 yards straff.

B: A 2&6 @ B-36. Ingen regelbrudd.

Quiz 2

A 1&10 @ B-40. Full back A33 får ballen og løper opp i midten. En klynge av spillere oppstår og guarden tar tak i A33 på Bs 38-yardlinje og får dratt ham 2 ekstra yards nedover banen.

A: A 1&13 @ B-43. Regelbrudd for ulovlig hjelp til ballbæreren, 5 yards straff.

B: A 2&6 @ B-36. Ingen regelbrudd.

Quiz 3

Etter en Touchdown (og påfølgende ekstrapoengforsøk) sparker det skårende laget av fra sin egen 35-yardlinje. Ballen er uberørt og nære sidelinja da en spiller på det mottakende laget hopper opp fra inne på banen, tar imot ballen mens han er i lufta, og lander utenfor banen.

A: Ingen regelbrudd. Det mottakende lagets ball der den passerte sidelinja.

B: Regelbrudd av det sparkende laget fordi ballen ikke var berørt av en spiller på det mottakende laget inne på banen.

Quiz 4

Etter en Touchdown (og påfølgende ekstrapoengforsøk) sparker det skårende laget av fra sin egen 35-yardlinje. Ballen er uberørt og nære sidelinjen da en spiller på det mottakende laget berører ballen samtidig som han har en fot på sidelinja. Spilleren får kontroll på ballen og begynner å løpe med den.

A: Ingen regelbrudd, og spillet er levende.

B: Ingen regelbrudd, og spillet var dødt i det spilleren berørte ballen.

C: Regelbrudd av det sparkende laget fordi ballen ikke var berørt av en spiller på det mottakende laget inne på banen. Spillet var dødt i det spilleren berørte ballen.

Legg inn en kommentar