Dommerspalten 20. oktober 2016

Forrige ukes spalte presenterte to videoklipp hvor man skulle avgjøre om det var regelbrudd på spillet eller ikke. Resultatene viser at folk er uenige. Temaet var slag på ballen («batting»). La oss se på reglene, og komme fram til riktig svar.
I tillegg til denne gjennomgangen opplyses det om en positiv hendelse for norske dommere forrige helg.

Slag på ballen («batting»)

Aller først, hva menes med slag på ballen? Definisjonen finner vi i regel 2-11-3:

Et slag på ballen er å med vilje å slå den eller med vilje endre dens retning med hånd/hender eller arm/ermer. Ved tvil, så er ballen utilsiktet berørt istedenfor slått. Et slag på ballen forandrer ikke dens status.

Hva som er lov av slag på ballen og ikke er beskrevet i regel 9-4. Der kan man blant annet finne at:

  • Alle som har lov til å berøre en framoverpasning har lov til å slå ballen i hvilken som helst retning, uavhengig av hvor det skjer på banen.

Et slag på ballen forandrer ikke ballens status, slik at en framoverpasning er fortsatt en framoverpasning selv om en eller flere slår på den. Og det er en framoverpasning helt til noen tar den i mot eller den faller i bakken.

Dermed kan vi konkludere på spill 1:
Siden alle spillerne som slår på ballen har lov til å berøre den er alt lovlige slag. Ingen regelbrudd. Godkjent mottak, og godkjent skåring. Touchdown.

Videre i regel 9-4 kan man lese at:

  • En bakoverpasning som ennå ikke har berørt bakken kan slås i alle retninger, med unntak av at det laget som kastet bakoverpasningen ikke får lov til å slå den framover.
  • Å blokkere et scrimmagespark (field goal eller punt) går som et slag på ballen (man prøver å endre ballens retning med hånda/arma), og er lovlig overalt.
  • Hvis en spiller har besittelse av ballen kan ingen spillere på hans lag slå ballen framover.
  • Andre løse baller enn de som er nevnt i de to første punktene ovenfor har man ikke lov til å slå framover på spillefeltet, eller i hvilken som helst retning i målsonen.
    • Med andre løse baller mener man en løs ball etter at en bakoverpasning har truffet bakken, en løs ball etter en fommel, eller etter at en ball har blitt sparket.
    • Spillefeltet: Området på 100 yards mellom de 2 mållinjene.
    • Framover: Er alltid ment i forhold til motstanderens mållinje. Så det som er framover for det angripende laget er bakover for det forsvarende laget, og vice versa.

Dermed er vi klare til å konkludere på spill 2:
Den løse ballen i dette klippet er en fommel, og da trår regelen om andre løse baller inn. Da er det kun lov å slå ballen bakover, altså mot sin egen mållinje. Her er det en forsvarsspiller (46?) som ser ut til å slå ballen framover, altså vekk fra sin egen mållinje. Videoen gir ikke 100 % sikkert svar på om dette er med vilje, men mye tyder på at det er det. I så fall er det et regelbrudd, som gjør at det forsvarende laget ikke får beholde ballen, men at det angripende laget får ballen tilbake etter en utmåling av en straff på 10 yards som her ville blitt målt ut fra forrige punkt.
Straffen inkluderer også tap av forsøk, men dette vil ikke gjelde her da regelbruddet er av Lag B.

Etter bildet tar vi opp quiz-spørsmålet.

U19 Bulls vs Trolls 2016 - foto JM Henriksen IMG_3929

Ser ut til å være et godkjent field goal. Foto: Jarle Magnus Henriksen.

Ulovlig sparking av ball

I regel 9-4 kan man også lese følgende:

  • En spiller har ikke lov til å sparke en løs ball, en framoverpasning eller en ball som er holdt for et spark av en motstander.
    • Straffen for dette er 10 yards, og tap av forsøk.

Da kan vi konkludere på quiz-spørsmålet:
Det er et regelbrudd, og som her skal måles ut fra der regelbruddet skjedde, altså fra A-15, hvis straffen aksepteres. Men siden 10 yards er mer enn halvparten igjen til mållinja, måles bare halve distansen til mållinja ut, noe som gjør at ballen skal legges på A-7,5. Og siden straffen inkluderer tap av forsøk får ikke Lag A repetere forsøket. Dermed vil ballen gå over til Lag B, som får ballen i en gunstig posisjon. Alternativ 4 er altså et korrekt alternativ.
Men alle straffer kan avslås og da blir resultatet av spillet stående, som her er en safety. Så hvis Lag B velger å avslå straffen får de 2 poeng, og Lag A må sparke ballen til dem fra A-20. Dermed er alternativ 5 også et korrekt alternativ.

Hva velger Lag B? Tja, er det lite tid igjen av fjerde periode og hvis de ligger under med 10 poeng eller mindre, så velger de nok safetyen. Da får de 2 poeng, og mest sannsynlig ballen tilbake i en gunstig posisjon for en touchdown senere. I andre tilfeller vil de kanskje velge ballen, slik at de har en meget god posisjon til en touchdown.

Norske dommere på internasjonale oppdrag

Forrige helg var 5 norske dommere på internasjonale oppdrag. Anledningen var finaledagen i Baltic Sea League (BSL) hvor to kamper skulle dømmes, nemlig bronsefinalen og finalen. Dette sammen med 4 kollegaer fra Hviterussland.
Fra Norge var det Bård Beylich, Gunnar Flaarud, Kris Ceballos, Agon Mazrekaj og undertegnede.

Baltic Sea League er en turnering organisert av det latviske forbundet, og hvor interesserte lag kan delta, uansett land de er i fra. Kunne dette vært noe for norske lag som ønsker kamper på høsten?

Forøvrig har BSL en hjemmeside.

Legg inn en kommentar