Dommerspalten 17. desember 2015

Denne uken er quiz-uke! Som vanlig er man ute etter neste spill. Svarene kommer neste uke.

Quiz 1

Lag A sparker i gang andre omgang fra sin egen 35-yardlinje. Ballen spretter uberørt ut av banen på Bs 25-yardlinje.

A: Lag A omspark fra egen 30-yardlinje etter 5 yards straff.

B: Lag B 1&10 fra B-35. Lag B får ballen på sin egen 35-yardlinje.

C: Lag B 1&10 fra B-30. Lag B får ballen 5 yards foran der ballen gikk ut.

D: Lag B 1&10 fra B-25. Lag B får ballen der ballen gikk ut.

Quiz 2

Lag A prøver et overraskende “onside-kick” fra egen A-35. Ballen spretter i bakken bortover og en Lag A spiller er den første til å berøre den da han prøver å ta den på A-46. En Lag B-spiller slår ballen mot sin egen mållinje for å unngå at Lag A-spilleren får tak i den. Ballen går ut over sidelinja på A-48.

A: Lag A omspark fra egen 45-yardlinje etter 10 yards straff for det ulovlige slaget på ballen.

B: Lag B 1&10 fra A-46 på grunn av den ulovlige berøringen av Lag A-spilleren der.

C: Lag B 1&10 fra A-48. Ingen ulovlige berøringer eller regelbrudd på spillet. Lag B får ballen der den gikk ut.

D: Lag A 1&10 fra A-48. Ingen ulovlige berøringer eller regelbrudd på spillet. Lag A får ballen der den gikk ut fordi Lag B har berørt den.

Quiz 3

Lag A 4&10 fra A-20. Snappen er dårlig og går over hodet på den tiltenkte punteren. Han løper etter ballen, men i frykt for at en Lag B-spiller skal få tak i den sparker han den løse ballen fra A-6 og ut gjennom sin egen målsone.

A: Safety. To poeng til Lag B, og Lag A må ta avspark fra egen 20-yardlinje.

B: A 4&20 fra A-10. 10 yards straff fra forrige punkt.

C: A 4&27 fra A-3. Halvparten av avstanden til egen mållinje som straff fra regelbruddspunktet.

D: B 1&10 fra A-3.

Quiz 4

Lag A 3&8 fra B-40. Lag A kaster en framoverpasning, men den blir “intercepted” på B-25 av B40. B40 løper med ballen og blir taklet på 50-yardlinja. Taklingen ble gjort med et ulovlig hjelmgrep av A65 og han ble flagget for det, mens B70 ble flagget for en holding på B-30 mens B40 løp med ballen.

A: A 3&8 fra B-40. Omspill på grunn av regelbrudd av begge lag.

B: B 1&10 på 50. Regelbrudd på begge lag som slår ut hverandre, men ikke omspill da Lag B har fått ballen.

C: B 1&10 fra B-35. Holdingen måles ut fra der den skjedde, så hjelmgrepet etterpå. Lag B beholder ballen.

D: B 1&10 fra B-20. Holdingen måles ut fra der den skjedde mens hjelmgrepet avslås, og derfor beholder Lag B ballen.

3 kommentarer

Legg inn en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.