Dommerspalten 13. april 2017

What’s your call? Denne gang med to klipp fra en norsk treningskamp som ble avholdt for et par uker siden. I tillegg kommer svarene på spørsmålene fra dommertesten som vi så en smakebit av for noen uker siden.

What’s your call 1?

Reglene er i og for seg enkle. Det angripende laget har ikke lov til å gjøre brå bevegelser før snappen, da er det en tjuvstart («false start»). Og det forsvarende laget har ikke lov til å være i den nøytrale sonen når snappen starter, eller før snappen være i den nøytrale sonen slik at det truer en angrepsspiller som da beveger seg, da er det en offside.

Jaja, tenker du, det er jo enkelt, den som gjør noe ulovlig først skal straffes, men er det alltid like enkelt å avgjøre? Prøv deg på den nedenfor, med følgende utfordring: Se klippet bare én gang, og ikke bruk for lang tid på å ta en avgjørelse.

Klippet er gjengitt med tillatelse av forbundet.

Tjuvstart eller offside?

What’s your call 2?

Som nevnt i teksten ovenfor, hvis en angrepsspiller brått beveger seg før snappen, er det en tjuvstart, men hvis han eller hun var truet av en forsvarsspiller i den nøytrale sonen er det en offside. Hva så med denne, og igjen, se klippet bare én gang, og ikke bruk for lang tid på å ta en avgjørelse.

Klippet er gjengitt med tillatelse av forbundet.

Tjuvstart eller offside?

Smakebitene fra dommertesten

Spørsmålene repeteres, og besvares etter hvert spørsmål.

Spørsmål 1:
A 3&10 på B-35. Foroverpasningen blir brutt på B-5, og returnert helt til Lag As målsone. Rett før pasningen ble brutt ble A65 flagget for «hands to the face». Under returløpet flagges en trener på Lag B da hun kommer utenfor trenerområdet slik at sidedommeren må løpe rundt henne.

Svar: A65s regelbrudd er et personlig regelbrudd. Personlige regelbrudd (PER) av lag under et spill hvor det andre laget skårer en touchdown kan enten måles ut på ekstrapoengforsøket eller på det påfølgende avsparket. En trener som er utenfor området sitt og som hindrer en dommer (med eller uten kontakt) er et regelbrudd for usportslig oppførsel (SIU). Dette regelbruddet behandles som et dødballsregelbrudd, altså man tenker seg at det skjedde etter spillet. Straffen er 15 yards og kan også enten måles ut på ekstrapoengforsøket eller det påfølgende avsparket. Her er det da også veldig viktig rekkefølgen man spør trenerne om hvordan de vil måle ut straffene. Først må Lag B spørres hvor de vil ha straffen for det personlige regelbruddet utmålt, så må Lag A spørres om hvor de vil ha straffen for den usportslige oppførselen utmålt.
Neste spill:
Enten ekstrapoengforsøk fra A-3. Begge straffene på avsparket, som da fortsatt blir på 35.
Eller ekstrapoengforsøk fra A-1,5. PER nå, SIU på avsparket, som nå blir på 20.
Eller ekstrapoengforsøk fra A-18. SIU nå, og PER på avsparket, som da blir på 50.
Eller ekstrapoengforsøk fra A-16,5. Begge nå. Avsparket som normalt på 35.

Spørsmål 2:
A 1&10 på A-40. A80 stiller opp på scrimmagelinjen som en split end ca. 10 yards til høyre for tackle A75. Lag A kjører en sweep mot høyre. Ballfører A32 løper på utsiden av A80. A80 blokkerer B55 under livet og forfra (mellom «klokken 10-2»). Blokkeringen er innover mot punktet der ballen ble snappet fra. Ballfører var på A-42 ved tidspunktet for blokkeringen. Ballfører A32 tråkker på sidelinjen på A-46.

Svar: Ingen regelbrudd for ulovlig lav blokkering. Siden ballføreren tydelig har krysset den nøytrale sonen, kan en spiller som sto utenfor takleboksen blokke lavt tilbake mot ballens opprinnelige posisjon hvis det gjøres forfra, og ikke fra siden.
Neste spill: A 2&4 på A-46. 40 sekunders spillklokke som startet når spillet ble dødt, og kampklokka starter når ballen blir lagt på korrekt plass.

Spørsmål 3:
A 2&8 på A-17. A88 tar imot en lovlig foroverpasning på A-23, og avanserer til A-29 der han fomler. B42 gjenerobrer og avanserer til A-3 hvor han fomler i det han blir truffet. Ballen ruller så inn i pylonen. B92 ble flagget for blokkering under livet under B42s løp, og Lag A hadde to spillere i bevegelse ved snappen.

Svar: Her har vi regelbrudd av begge lag, og da er hovedregelen at straffene slår ut hverandre og forsøket spilles om igjen. Men i de tilfellene hvor det laget som sist hadde ballen ikke gjorde regelbrudd før de fikk ballen siste gang («clean hands»), kan de velge å avslå at straffene slår ut hverandre, og avslå straffen for det andre lagets regelbrudd mot at de måler ut straff for sitt eget regelbrudd. I de aller fleste tilfeller vil de det, men ikke her! Om Lag B velger dette velger nemlig Lag A å avslå straffen for Lag Bs regelbrudd, og da vil resultatet av spillet stå, som er en touchback til Lag A. Lag B velger derfor at straffene skal slå hverandre ut. Et omspill er bedre enn en touchback for Lag A.
Neste spill: A 2&8 på A-17. 25 sekunders spillklokke som starter når hoveddommeren blåser klart for spill, og kampklokka starter også da.

Spørsmål 4:
7-mannscrew. En pasningsmottaker er i bevegelse før snappen. Ved snappen er han omtrent bak eller litt utenfor tight end-en. Det er også en annen mottakere godt utenfor tight end-en på den siden. Hvem sin nøkkel er backen som er i bevegelse?

    1. Alltid bakdommeren.
    2. Alltid dypdommeren på den siden pasningsmottakeren er ved snappen.
    3. Alltid vingdommeren på den siden pasningsmottakeren er ved snappen.
    4. Bakdommeren bestemmer.

Svar: Alternativ A. Før hver snapp vil vingene og de dype dommerne identifisere nøklene sine, det vil si de pasningsmottakerne på det angripende laget som de skal passe på ved starten av spillet. Reglene for dette varierer med hvor mange dommere det er. I dette tilfellet er spilleren i bevegelse bakdommeren sin nøkkel.

Én kommentar

Legg inn en kommentar