Dommerspalten 11. mai 2017

«Vi tar et kne» – en ikke uvanlig beskjed som gis ved slutten av fjerde periode av det laget som leder og som har ballen og bare vil at tiden skal gå ut. Når kan et lag begynne med dette og være sikre på at kampen blir over uten at det andre laget får ballen med tid igjen på klokka? I dag ser vi på om det er noen spesielle regler knyttet til dette, og ser på hvor mye tid et lag kan få til å gå ved å bare ta kne-spill.

Regler angående kne-spill

Det er i og for seg ikke egne regler for slike spill. De behandles som et vanlig forsøk. Dog har det kommet en presisering til oss dommere i år om hva vi skal gjøre hvis et lag sier til oss dommere og motstandere at de tar et kne, men likevel kjører et normalt spill; nemlig at det skal tolkes som usportslig oppførsel og 15 yards straff. Dette er ikke en ny regel, men en tolkningspresisering gjort i dommerteknikkboka.

Følgende må man tenke på hvis et lag tar et kne:

  • Å si at man tar et kne gir ikke laget ekstra beskyttelse. Men i utgangspunktet er spillet fort over, og da har uansett spillerne beskyttelse som etter et vanlig spill. Man må altså tenke på at man ikke kommer med en sen takling eller lignende.
  • Det forsvarende laget har rett til å spille som om det er et vanlig spill, det er fullt mulig at snappen er dårlig eventuelt overleveringen til QBen er dårlig slik at det blir en løs ball. Ergo må fortsatt spillerne på det angripende laget være i stand til å forsvare seg.
  • Ofte kan det hende at det forsvarende laget ligger under med bare én skår, eventuelt fordi skårforskjellen er viktig i Norge kan det også være viktig for det forsvarende laget å skåre selv om de ikke kan vinne kampen. Dette forsterker bare forrige punkt om at det forsvarende laget har rett til å spille som om det er et vanlig spill.
  • Dog, hvis det forsvarende laget verken kan vinne, eller bryr seg om skårforskjellen, forventes det at det forsvarende laget ikke gjør noe overilt. Men som sagt, de har ikke krav på seg om at de må stå passive og se på.

Man kan oppleve å se at dommerne stiller seg opp noe nærmere spillerne enn de vanligvis gjør. Dette for å kunne blåse av spillet og være i nærheten hvis det skulle bli noe «grums» mellom spillerne.

Siden et kne-spill handler om å få tiden til å gå er det klokkereglene som er viktige å tenke på. Her listes opp noen av dem som vil ha innvirkning på spillvalgene når man ønsker å bruke mest mulig tid:

  • Klokka stoppes hvis en pasning blir ufullstendig.
    • Derfor velger da lag å springe med ballen.
  • Klokka stoppes hvis ballbærer går ut av banen. Den starter igjen på klart for spill hvis det er 2 minutter eller mer igjen av omgangen, eller på snappen hvis det er mindre enn 2 minutter igjen.
    • Derfor velger da lag å springe med ballen og sørge for at de blir taklet inne på banen.
  • Klokka stoppes hvis det angripende laget får et nytt første forsøk, og starter igjen på klart for spill hvis man ble taklet inne på banen.
  • Klokka stoppes alltid etter fjerde forsøk, uansett hvem som får første forsøk etterpå.
  • Klokka stoppes når et lag tar en timeout, og vil alltid starte på snappen etterpå.

La oss også friske opp reglene for spillklokka:

  • Den er på 40 sekunder når det ikke er stopp i spillet (type regelbrudd, skader, timeout) og starter med en gang forrige spill ble dødt.
  • Den er på 25 sekunder når det har vært stopp i spillet, og starter på hoveddommers tegn.

Etter bildet ser vi på hvor mye tid et lag kan få til å gå.

Hoveddommer Harald Kruhaug og Paal Olav Lislerud med noe av papirarbeidet som dommerne må gjøre. Foto: Kristian Ringen.

Kne-spill og tid

Vi tar et par eksempler for å illustrere dette:

Spørsmål 1: Det er 1.31 igjen av fjerde periode, det angripende laget har klart å få et nytt første forsøk, og det forsvarende laget har akkurat brukt sin siste timeout for å stoppe klokka. Kan det angripende laget kjøre ut kampklokka ved å ta kne-spill?

Svar 1: Siden det har vært en timeout starter klokka på snappen. Et kne-spill vil ta ca. 1 sekund, altså det er dødt på 1.30. Da starter spillklokka (40 sek). Det er andre forsøk, og neste snapp må skje før 0.50. La oss si det skjer på 0.51 for å være sikre på at de ikke får et regelbrudd for forsinkelse av spillet (som vil medføre at klokka starter på snapp igjen). Andre forsøk er da ferdig 0.50, og med 40 sekunder spillklokke igjen betyr det at de vil snappe på 0.11. Tredje forsøk er da ferdig 0.10 og de slipper å snappe igjen.
Så ja, det angripende laget kan kjøre ut kampklokka ved å ta kne-spill i denne situasjonen.

Spørsmål 2: Hva om det i forrige eksempel ikke var første forsøk, men andre forsøk?

Svar 2: Nei, da går det ikke. Klokka stopper alltid etter fjerde forsøk, så den stopper da på 0.10, og ballen går over til det andre laget. På 10 sekunder er det mulig å få til flere spill og skåre.

Som vi ser av det ovenstående så kan vi som en tommelfingerregel si at spillklokke + spill tar 40 sekunder.
Så har det angripende laget 2 forsøk på å ta kne på (2.-3.) så kan de altså få tiden til å gå ut hvis det er maks 1.20 igjen. Og hvis de har 3 forsøk (1.-2.-3) så kan de få tiden til å gå ut hvis det er maks 2.00 igjen. 1 forsøk igjen (3.) så maks 40 sekunder igjen.
Forutsetningen ovenfor er at det forsvarende laget har brukt opp alle sine timeouter.
Det er ikke tatt hensyn til spesielle situasjoner som for eksempel at QBen på fjerde forsøk kan prøve å bruke så mye tid som mulig ved å springe rundt i bakfeltet, og trekke seg mer og mer tilbake før han legger seg ned.

Faktorene som spiller inn er altså antall timeouter igjen på det forsvarende laget, antall forsøk tilgjengelig og hvor mye tid igjen. Det går an å sette opp en tabell over de forskjellige mulighetene. Det gjør vi ikke her, men man kan lage denne selv med opplysningene ovenfor.

Legg inn en kommentar