I dag gjennomgår vi…2.divisjon 2014!

2.divisjon 2014 var den største noensinne, med 9 lag påmeldt. At det skulle være 9 lag som fullførte seriespillet også, var en positiv overraskelse som gir håp for fremtiden til norsk amerikansk fotball! For nykommere til idretten her på berget høres kanskje dét overraskende ut, men historisk sett har det vært altfor vanlig at 1-3 lag trekker seg like før seriestart eller i løpet av sesongen. Det skjedde ikke i år, selv med et sluttspill som for mange lag med lite å spille for var geografisk langt unna hvor de til vanlig holder til. Riktignok var det kamper hvor lag stilte med svært få spillere; men de fullførte!

2.divisjon var delt opp i to puljer. Fordelingen av lagene var det nok en del som stusset over, da f.eks. de to antatt beste lagene var i samme pulje, og samtlige av de mest erfarne lagene var i samme pulje. Nå vant ikke denne puljen samtlige kamper i sluttspillet, men de vant i 3 av 4 tilfeller, og det var ikke akkurat utydelige seiere heller. Samtidig var den seieren som gikk til et lag fra den antatt svakere pulja, både tydelig og over laget som endte som #2 i den antatt sterkeste pulja…Med andre ord: Slike ting er vanskelige å forutse, spesielt med så mange ferske lag som i ekspressfart blir bedre. Vi ser uansett for oss at det blir en del justeringer på oppsettet neste år.

I denne artikkelen tar vi et kort tilbakeblikk på sesongen, hvor vi også kikker innom våre spådommer gitt før sesongen. Du finner det sistnevnte her.

La oss se på rekkefølgen i puljene og antatt seire vs. tap slik vi så det før sesongen, versus slik det faktisk ble:

Åsane Seahawks at Kolbotn Hunters 2014

Pulje RED, hva vi trodde:

1. Åsane Seahawks (4-0)

2. Kolbotn Hunters (2-2)

3. Tønsberg Raiders (2-2)

4. Drammen Warriors (0-4)

Pulje RED, hvordan det endte:

1. Åsane Seahawks (4-0)

2. Drammen Warriors (2-2)

3. Kolbotn Hunters (1-3)

4. Tønsberg Raiders (1-3)

Kommentar:

• Seahawks var akkurat som forventet; det er ikke så mye mer å si om den saken.
    onepixel
  • Warriors var puljens store positive overraskelse. De var en ukjent faktor før sesongstart, men viste seg raskt som et spennende lag med et farlig angrepsspill. Forsvar var det verre med, og sannsynligvis noe drammenserne kommer til å fokusere mye på for å forbedre resultatene i 2015.
    onepixel
  • Hunters var sannsynligvis ligaens største skuffelse. Med 2.divisjonstittelen som uttalt mål ble de felt både av dobbeltmøte med Åsane, men også av et fremadstormende Drammens-lag, og de var langt unna å være den utfordreren til tittelen som de (og vi) nok så seg selv som før sesongstart.
    onepixel
  • Raiders tok noe overraskende et steg tilbake resultatmessig fra fjoråret, selv med en farmeravtale som sikret en rekke Trolls-spillere på laget i de fleste kamper i tillegg.
Fredrikstad Kings vs Gjøvik Swans 2014 foto Kristian Ringen

Pulje WHITE, hva vi trodde:

1. Haugesund Hurricanes (3-1)

2. Olavs Menn (3-1)

3. Gjøvik Swans (3-1)

4. Fredrikstad Kings (1-3)

5. Lillestrøm Starfighters (0-4)

Pulje WHITE, hvordan det endte:

1. Gjøvik Swans (4-0)

2. Haugesund Hurricanes (3-1)

3. Olavs Menn (2-2)

4. Fredrikstad Kings (1-3)

5. Lillestrøm Starfighters (0-4)

Kommentar:

• Swans tok “bare” en seier mer enn forventet, men det var nok til å sende dem to plasser opp kontra forhåndstipset. Å gå ubeseiret gjennom seriespillet i første forsøk står det respekt av!
    onepixel
  • Hurricanes vant de kampene vi tippet de skulle vinne, og tapte den kampen vi (før sesongen) tippet de skulle tape. De så sterkere og sterkere ut utover sesongen, men så dro de til Gjøvik og så sjokkerende fortapte ut. Heldigvis for deres del var sluttspillet det siste som skjedde i årets 2.divisjon, for å ha Swans-tapet som siste minne fra 2014 ville nok vært en god del kjipere!
    onepixel
  • Olavs Menn skuffet, først og fremst seg selv. Om vi ser på resultatene er det imidlertid kun noen få poeng som skiller dem fra 3-1 som vi tippet og 2-2 slik de endte: Hjemmetapet mot Gjøvik Swans skulle vise seg å bli den avgjørende faktoren.
    onepixel
  • Kings så bedre ut i første seriekamp enn forventet, men resultatene lot vente på seg. Det ble den (før sesongen…) ventede seieren mot Lillestrøm, men ellers har Fredrikstad-laget et stykke frem. Kan de bli konkurransedyktige mot flere av motstanderne allerede i 2015?
    onepixel
  • Starfighters tapte som ventet alle sine kamper, men det vi så på banen var bedre enn det vi forventet. De var ikke så fryktelig langt unna, med et forsvar som stort sett ikke slapp inn så mye. Angrepsspillet deres var derimot tannløst så det holdt, og dermed ble det ikke noen seiere i år.

I 2.divisjon var det hele 8 av 9 lag som gikk til et sluttspill, eller plasseringsspill om du vil. Det var kun puljevinnerne som hadde mulighet til å vinne 2.divisjonsmesterskapet, men allikevel tok altså 7 lag (samt hjemmelaget) turen til Haugesund i slutten av juni for en lørdag bestående av 4 kamper. Vi hadde tippet også resultatene der på forhånd:

Åsane Seahawks 2014

2.divisjons-sluttspillet, hva vi trodde FØR sesongen:

2.divisjons-sluttspillet, hva vi trodde uken før kampene: